Together Till Jannah. Kerana kehidupan ini sementara…..

Monday, 13 May 2013

Ummi @ 34weeks

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah ummi dah masuk minggu ke 34 pada hari ini. Tinggal lagi 6 minggu.

Ada sikit juga terdetik sedih bila tengok kawan2 dah counting untuk ramadhan, memandangkan insyaAllah ummi akan mendapat cuti sepenuhnya pada bulan tersebut daripada puasa dan ibadah wajib kerana berpantang. Namun pasti ada hikmahnya, melahirkan dan membesarkan seorang lagi mujahid amanah Allah juga bukan calang-calang punya ibadah kan?

Pergi check up pada jumaat lepas dan hari ini, alhamdulillah semuanya dalam keadaan baik, semoga sehingga kelahiran hendaknya begitu. (Kenapa sampai dua hari check up?) hehe..Jumaat di azzahra, ada scan baby oleh doktor pakar. Hari ini di klinik kerajaan.Untuk baby kedua ni :-

- Berat baby lebih kurang 2.2kg
- Berat ummi kali ini macam agak tinggi naiknya (tapi declare rendah kit kat klinik sebab takmau minum itu gula..cukupla gula yang ummi dok makan hehe..)
- Kepala baby dah di bawah dan harap2nya kekal begitu sehingga lahir ye baby..
- Ummi sekarang agak kerap rasa 'short breath', penat dan kadang2 rasa bengkak kaki..dan, sangatlah kerapnya pergi ke toilet.
- Makan alhamdulillah selera ja..Nanti dah pantang kita pantang betul2 yer...
- Oh ya, amir masih menenen dengan kerapnya, dan sekarang bila amir nenen, ummi adalah sangat sakit. Tapi dia buat muka tak bersalah..camner...
- Baby alhamdulillah sangat aktif, terutamanya pada waktu malam..(petanda apakah ini...)
- Gejala mood swing ummi juga agak ketara...kadang2 ummi rasa sangat bad mood tanpa sebab..sejam kemudian, ok macam biasa..huhu...
- Untuk kehamilan amir, ummi di'anugerah'kan dengan sakit tongkeng (tailbone pain) yang agak kronik, untuk baby kali ini, ummi di'anugerah'kan dengan keputihan yang juga kronik..seminggu sekali masuk ubat candid..sejak dari awal2 kehamilan dulu..ummi pun tak berani makan apa2 ubat, jadi masuk ubat je la.. Tapi ummi just doa agar baby keluar je, ummi ok, dan insyaAllah bersabar atas segala kurnianNya...
- Untuk kali ini juga, ummi ada beberapa kali mengalami, apa omputih kata, panick attack..walaupun tiada apa pun yang ummi panikkan..dia rasa macam tak cukup nafas dan nak pengsan..tapi alhamdulillah setakat ni tiada yang kritikal..

Perkembangan amir hamzah pula :-

- Boleh mumbling huruf hijaiyah (walaupun ada la yang tertinggal)
- boleh mumbling 0ne sampai twenty..
- ABC sampai Z, pastu "now i know my ABC..next time..wont u sing with me.." tapi hujung2 je la dengar..
- Wahid, isnan...sampai asyaro..
- satu..sampai sepuluh..
- Pandai kata 'sori...ayah/ummi' bila wat kesalahan..
- suka honey star dan kismis..
- suka sangat naik basikal (3 roda yg tokma & tokbah bagi tu) dalam rumah..bila parking mana-mana dia akan kata 'dah pai... (dah sampai)'
- bila nampak ummi/ayah lain macam ja, dia akan tanya..'ummi/ayah ok?' macam yang selalu kita tanya kat dia..hee..
- tapi banyak sebenarnya yang dia cakap yang ummi ayah tak faham lagi.. ^_^
- dan masih sangat kuat menenen.. Kalau boring, nak tidur, tengah malam, bangun pagi..dan bila dia sedih.. Kalau tak bagi nenen dia nangis2..Bila nangis2 memang dia carik dan peluk ummi, dan nak nenen (kalau ummi ada)..complicated kan..

Berdoa dan harap semua yang terbaik je lah....

Ok till next time...

P/s : lama dah rasa ummi tak upload gambar2..kekurangan access gambar di komputer ummi ni.. ^_^

3 comments:

@LeenShamsh said...

ya Allah tgk amir hamzah semangatnyaa!!! mashaAllah! muge selamat dan mudah semuanye!

slm ukhuwwah fillah dari UM di BAi ;)

All about a journal said...

Syukran & terima kasih bnyk2 UM sudi singgah kat pondok kecil ni..my life was so inspired after reading yours...macam-macam rasa ada..

Alhamdulillah..salam ukhwah fillah kembali.. ^_^

humble.yat said...

seronok tengok amir hamzah dah pandai macam2....:-)